1.Kolorowy deszcze w słoiku
Czego potrzebujemy?
–słoik lub inne wysokie naczynie
–woda
–pianka do golenia
–barwnik
Słoik wypełniamy wodą (do 3 wysokości). Następnie na wierzch dodajemy piankę do golenia, tak aby przykryć całą wodę. Na koniec dolewamy barwnik i czekamy aż barwnik przebije się przez chmurę (możemy sobie odrobinę pomóc wykałaczką).
2.Burza w słoiku
Czego potrzebujemy?
–słoik wypełniony w 2/3 wodą
–4 łyżki oleju
–barwniki spożywcze w płynie
–miska
–widelec
Do miski wlewamy olej i kilka kropel barwników. Mieszamy widelcem. Następnie przelewamy mieszankę do słoika z wodą i obserwujemy.
3.”Tornado”
Czego potrzebujemy?
–słoik lub inne wysokie naczynie
–woda
–kropla płynu do mycia naczyń
I sposób wykonania
Do słoika wlewamy wodę do 3/4 wysokości i dodajemy kroplę płynu do mycia naczyń. Następnie zakręcamy słoik i trzęsiemy go wprawiając w ruch obrotowy.
II sposób wykonania
Do naczynia wlewamy wodę do 3/4 wysokości i dodajemy kroplę płynu do mycia naczyń. Następnie mieszamy łyżeczką.
Rodzic przygotowuje dwie plastikowe butelki jedną pełną wody, drugą pustą. Pyta dziecko, co jest w butelkach. (Dziecko zapewne odpowie, że w jednej jest woda, a druga jest pusta). Rodzic wyjaśnia, że druga butelka również jest pełna, i demonstruje kolejne doświadczenie: Zanurza drugą butelkę w misce z wodą i naciska jej ścianki. Wydobywają się bąbelki powietrza. Wtedy Rodzic pyta, co było w środku.
Czego potrzebuemy? – słoik, – kawałek balona lub cienki papier, – gumka recepturka, – cukier (ryż lub inny sypki produkt), – garnek/ blaszka do pieczenia, – drewniana łyżka.
Na słiok nakładamy balon i przyczepiamy go gumką recepturką. Następnie na wierzch wysypujemy cukier. Do słoika przykładamy garnek/blaszkę wewnętrzną stroną i uderzamy o niego drewnianą łyżką. Obserwujemy jak fale dźwiękowe wydawane przez garnek wprawiają w ruch cukier.
Rodzic proponuje dziecku przeprowadzenie doświadczenia, do którego będą potrzebne:
–szklanka,
–blaszane denko (pokrywka puszki),
–balonik,
–kawałek wełnianej tkaniny.
Instrukcja :
1. Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko.
2. Nadmuchujemy balonik.
3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku.
4. Zbliżamy palec do brzegu blachy (powinna pojawić się iskra).
Po zakończeniu eksperymentu pytamy dziecko:
– Co zauważyłaś/zauważyłeś? (przepływ prądu)
– Jak to wytłumaczyć? (W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy).
Zabawy badawcze. Rodzic zaprasza dzieci do przeprowadzenia dwóch doświadczeń, dzięki którym będą mogli zaobserwować różne tęcze. W trakcie wykonywania doświadczenia rodzic wyjaśnia dzieciom, że tęcza powstaje kiedy promienie słońca świecą przez kropelki wody.<
Rodzic rozpyla wodę spryskiwaczem do kwiatów w miejsce padania promieni słonecznych. Dzieci uważnie obserwują i próbują odszukać tęcze.
Rodzic układa na rancie talerza cukierki „skittles” i wlewa na środek trochę mleka. Po chwili dzieci mogą obserwować „mleczną tęcze”. Oczywiście po skończeniu obserwacji dzieci mogą zjeść cukierki – cukierki będą brudziły palce.<
Samodzielne zaobserwowanie tęczy. Dziecko dostaje płytę CD. Kieruje ją do światła tak, aby na jej odwrocie ukazała się tęcza.