„Gdzie ja mieszkam?” Nauka zwierząt gospodarstwa, nazwy ich domów, odgłosy
Potrzebne będą:
– ciepła woda,
– płyn do mycia naczyń,
– butelka,
– gazik,
– gumka receptura,
– płaskie naczynie,
– coś co ochroni podłogę np. ceratka.
Wlewamy wodę do naczynia, dolewamy płynu do naczyń. Z butelki obcinamy dno, nakładamy gazik i mocujemy go do obciętego dna butelki. Zanurzamy w wodzie i… dmuchamy.
Potrzebne będą słomki, patyczki, groch, kredki lub klocki. Z przedmiotów, które są w domu dzieci układają znane litery, swoje imię lub inne krótkie wyrazy.
Rodzic zadaje pytania:
Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę?
Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia?
Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca?
Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa?
Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki?
Co by było, gdyby nie było zwierząt?
Rodzic odczytuje początek zdania, a dziecko je kończy.
Zdania:
Ola nigdy się nie wstydzi gdy
Hania poczuła wstyd, ale
Maciej wstydzi się
Można się zawstydzić, kiedy
To wstydliwa sprawa
Nie czuję wstydu, kiedy
Kasia czuła się zawstydzona, gdy
Wstyd to uczucie, które
Kiedy się wstydzę
Ma okładkę kolorową,
w środku kartki z obrazkami.
Oraz bajki, które mama
tobie czyta wieczorami.( książka)
Nietrudna to zagadka,
Pierwsza karta książki to…(okładka)
Każda książka, żeby była rozpoznana
Musi być podpisana.
Jak nazywają się słowa,
W których się cała książka chowa? (tytuł)
Jak się ten człowiek nazywa,
Co na okładce swojej książki bywa? (autor)
Często w książkach obrazki się chowają,
A ludzie, co je malują – jak się nazywają? (ilustratorzy)
Rodzic zachęca dzieci, by zastanowiły się, jaka jest ich ulubiona książka, kto jest jej głównym bohaterem i jaką historię w niej przedstawiono. R. ustala czas przeznaczony na refleksję, ustawia klepsydrę lub minutnik. Po upływie tego czasu zaprasza dzieci do rozmowy: jaka jest ich ulubiona książka? Gdy dzieci opowiedzą o swoich ulubionych książkach. R. prosi, by zastanowiły się, z czego są zrobione książki. Następnie kieruje rozmowę w taki sposób, by dzieci doszły do wniosku, że książki mogą być też elektroniczne do czytania lub do słuchania. R. prezentuje różne rodzaje książek: albumy, atlasy, książki obrazkowe, komiksy, książki elektroniczne e-booki i audiobooki (oczywiście w miarę możliwości).
Rodzic podaje pierwszą część tytułu baśni, a dziecko dopowiada jego dalszą część, np:
Kot … (w butach)
Dziewczynka … (z zapałkami)
Czerwony … (Kapturek)
O rybaku i złotej … (rybce)
Brzydkie … (kaczątko)
Królewna … (Śnieżka)
Lampa … (Alladyna)
Jaś i … (Małgosia)
Śpiąca … (królewna)
Królowa … (Śniegu)
Szaty … (cesarza)
Księżniczka na ziarnku … (grochu)
Piotruś … (Pan)
Trzy … (świnki)
Szklana … (góra)
– Zgubił pantofelek o północy. (Kopciuszek)
– Jak miał na imię mały chłopiec, przyjaciel Kubusia Puchatka? (Krzyś)
– Kogo złapała Baba Jaga? (Jasia i Małgosię)
– Różowy przyjaciel Kubusia Puchatka. (Prosiaczek)
– Jak miał na imię chłopiec, któremu wydłużał się nos, gdy kłamał? (Pinokio)
– Kto szedł do Pacanowa? (Koziołek Matołek)
– Jaka to postać z dawnych bajek z miotłą się wcale nie rozstaje? (Baba Jaga)
To ciekawa zabawa słowna, którą dzieci zazwyczaj uwielbiają. Wymyśl pierwsze, krótkie słowo. Zadaniem malucha jest wymyślenie kolejnego, ale zaczynającego się na taką samą głoskę, na jaką kończyło się poprzednie. Następnie Ty lub inna osoba, jeśli w zabawie bierze udział kilka osób, wymyśla kolejne słowo, potem znów dziecko itd. W ten sposób tworzymy pociąg z wyrazów (np. kot Tola Ala amulet tor robak klasa).
Rodzic podaje pierwszą część zdania, zadaniem dziecka jest jego dokończenie, np.:
Moja ojczyzna to…….
Godło Polski to……….
Gdy słyszymy hymn, należy…….
Nasze symbole narodowe to……….
Flaga Polski ma barwy……………….
Jeszcze Polska ……………(dokończ śpiewająco, jeśli nie, zaśpiewaj z podkładem).
I.Płyniemy nad Wisłą razem z rybitwami.
Zobaczymy miasta co leżą przed nami.
Już zakręca rzeka i czule oplata
miasto, co pamięta dawne dni i lata.
Bogactwo i chwałę, mężnych królów wielu,
którzy tu rządzili, na polskim Wawelu.
Każde dziecko teraz na pewno odpowie,
gdzie jest zamek Wawel? No proszę? W
( Krakowie)
II.Na brzegu Syrenka miasta swego broni.
Tarczą się osłania i miecz trzyma w dłoni.
Dalej Stare Miasto- barwne kamieniczki.
Zbiegają ku Wiśle wąziutkie uliczki.
Zamek, a przed zamkiem na szczycie kolumny
stoi sam król Zygmunt z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto gdzie wciąż mieszka sława?
To stolica Polski, a zwie się? ( Warszawa)
III.Teraz popłyniemy do miasta pierników.
Sporo się dowiemy tu o Koperniku.
Kiedy wyruszamy ulicami miasta,
pomnik astronoma przed nami wyrasta.
To jego nauka sprawiła, że może
teraz kosmonauta w gwiezdne mknąć przestworze.
Pierniki tu lepsze niż piecze babunia.
Gdzie dopłynęliśmy? Do miasta ( Torunia)
IV.Płyńże miła Wisło, płyń Wisło szeroka!
Wtem słońce zabłysło-przed nami zatoka!
Wisła z sinym morzem zostać zapragnęła,
i o rannej zorzy do morza wpłynęła.
Patrzy na ich przyjaźń Neptun
i po pańsku informuje Wisłę, że jest wreszcie w (Gdańsku)
Bierzemy kawałek chleba ze skórką i przeżuwamy, mlaskamy, gryziemy skórkę, oblizujemy się itp.
R. prosi dzieci o wyjęcie z Alfabetu (dowolnej, znanej dziecku) litery np. H, h oraz samogłosek (o, a, i, e, u, y) i zaprasza do zabawy: Za chwilę będę mówić różne słowa, które rozpoczynają się głoską h. Waszym zadaniem będzie ułożenie pierwszej sylaby, którą usłyszycie w tych słowach. Układajcie sylaby jedna pod drugą, aby można było łatwo sprawdzić poprawność wykonania zadania. Przykładowe słowa: hamak, haki, huba, Helena.
Proponujemy dziecku najpierw słowa dwusylabowe:
–hamak
–har..fa
–has..ło
A następnie wielosylabowe:
–har..mo-nia
–har..mi-der
–heli-kop-ter .
Gdy zdanie jest prawdziwe – dziecko klaszcze w dłonie, jeśli zdanie jest fałszywe – dziecko robi „uuuu”.
Bębenek to okrągły, brzuchaty instrument.
Dyrygent to człowiek grający na trąbce.
Gitara to instrument strunowy.
Fortepian to mały instrument drewniany.
Muzyk grający na gitarze to pianista.
Na skrzypcach gra skrzypek.
Muzycy grający na scenie to aktorzy.
Muzyk gra w teatrze.
Muzyk gra na instrumentach.
Powtarzająca się część piosenki to refren.
Pałeczka dyrygenta to mikrofon.
Pałeczka dyrygenta do batuta.
R. tłumaczy dzieciom zasady zabawy: Mamy w języku polskim takie słowa, które zawierają w sobie inne, krótsze słowa. Będę mówić słowo, a waszym zadaniem jest znalezienie w nim innego słowa. Kiedy dziecko poda nowe, krótsze słowo, R. prosi o określenie głoski na początku, na końcu i głosek w środku. Przykładowe słowa:laska, parasolka, serce, słońce, malina, tulipan, burak.
Czy wiesz co poprawia humor Twojej Mamie? Tatusiowi? Rodzeństwu? Zadanie dla wszystkich przedszkolaków: Spraw radość komuś bliskiemu.
„Dobre i złe” – klasyfikowanie sposobów radzenia sobie ze złością.
Dziecko podaje pomysły radzenia sobie ze złością. Zastanawia się, czy dane rozwiązanie jest pozytywne, czy negatywne. Dziecko głosuje za pomocą lizaka TAK / NIE z W.21.
Przykład. Ktoś się z nas śmieje: bijemy go – rozwiązanie negatywne, szczypiemy – negatywne, mówimy mu coś przykrego – negatywne, odchodzimy od niego – pozytywne, odchodzimy i tupiemy w ustronnym miejscu – pozytywne itd.). Rodzic może dołożyć kolejne propozycje, np.
– Mówię brzydkie słowa.
– Szczypię kogoś.
– Rzucam zabawkami.
– Uderzam sam / sama siebie.
– Układam puzzle.
– Maluję gniew, gniotę kartkę, rwę i zapominam.
– Zamykam oczy i liczę do 10.
– Tańczę lub biegam.
– Tupię jak słoń.
– Przytulam misia
Rodzic zadaje dziecku pytanie: „Co można powiedzieć osobie, która …” i wymyśla rózne sytuacje i stany emocjonalne, np. zgubiła ulubioną zabawkę.
zapraszamy teraz Rodziców wraz dzieckiem do wspólnego obejrzenia rodzinnych zdjęć. Usiądźcie sobie wygodnie i poświęćcie chwilkę na wspomnienia. Podczas oglądanie zdjęć kontynuujcie z dzieckiem rozmowę. Przykładowe pytania do dziecka: Co przedstawiają zdjęcia?, Kto na nich jest?, Kim dla ciebie jest rodzina?, Czym jest dom rodzinny?
abawa dramowa do opowiadania, odgrywanie ról postaci z opowiadania. Zabawa dla całej rodziny.
W pewnym domu rodzice mieszkają, którzy małego synka i malutką córeczkę mają. Mama jest dumna ze swoich dzieci, tata zaś dzieciom przykładem świeci. Cieszy się dziadek, że ma już wnuka, cieszy się babcia, że wnuczkę ma. Dziadek i babcia wnuki kochają i prezentami je rozpieszczają. Dziadek książeczki ciągle kupuje, babcia zaś smaczne obiadki gotuje. Jest w tej rodzince też kot i pies. Kot lubi mleko, pies kości je, choć razem żyją, to kłócą się. Mama hałasem się denerwuje, córeczka płacze, a wtedy tata do akcji wkracza. Zabiera psa do parku na spacer, a w wózku wiezie też dwoje dzieci. Jest piękna pogoda, słoneczko świeci, na placu zabaw bawią się dzieci. Potem do domu wszyscy wracają, jak było w parku opowiadają. Cała rodzinka wesoła jest i na przygody gotowa też.
– Mama i tata to moi ………../rodzice
– Ja dla swojej mamy jestem ………../synem, córką, dzieckiem
– Ja dla swojego taty jestem ………../synem, córką, dzieckiem
– Mama mojej mamy to moja ………../babcia
– Tata mojej mamy to mój ………../dziadek
– Rodzice mojej mamy to moi ………../dziadkowie
– Mama mojego taty to moja ………../babcia
– Tata mojego taty to mój ……….. /dziadek
– Rodzice mojego taty to moi ………../dziadkowie
– Ja dla mojej babci i dziadka jestem ………../wnuczką, wnukiem
Dziecko pokazuje kolor, a Rodzic wydaje polecenia, np. Stań na kolorze, który…Znajdź wśród swoich zabawek kolor, który…
–podoba się twojej mamie,
–przypomina sukienkę twojej mamy,
–pasuje do oczu twojej mamy,
–przypomina kapelusz twojej mamy,
–nie pasuje do twojej mamy
Zajęcia dydaktyczne, przypomnienie nazw zawodów wykonywanych przez mamę. Rodzic zadaje dziecku pytanie, czy wszystkie mamy pracują zawodowo. Pyta, czym zajmuje się jego mama.
Rozmowa na temat różnych zawodów wykonywanych przez kobiety. Pytanie do dzieci, czy wszystkie mamy wykonują typowo żeńskie zawody. Czy są mamy, które wykonują zawody określane jako męskie?
Uwrażliwienie dzieci na konieczność pomocy rodzicom w domu.
Pytania pomocnicze:
Czy mamy pracują tylko poza domem?
Jakie obowiązki wykonują mamy w domu?
W których obowiązkach mogą im pomóc dzieci?
Rodzic prosi dziecko, by zastanowiło się, co najbardziej lubi robić ze swoją mamą. Dziecko będzie pokazywać gestami te czynności. Rodzic odgaduje czynność.
– Moja Mama/Tata ma na imię…
– Moja Mama/Tata jest…
– Z Mamą/Tatą najbardziej lubię…
– Gdy Mama/ Tatuś jest smutna/smutny, to ja…
– W domu Mama/Tatuś najczęściej…
– Mama/Tata lubi najbardziej…
– Pomagam Mamie/Tatusiowi w…
– Mama/Tata jest zdenerwowana/zdenerwowany gdy…
– Chciałabym/Chciałbym ofiarować mojej Mamie/Tatusiowi..
Swobodne wypowiedzi dzieci oraz rysowanie/zapisywanie skojarzeń ze słowem miłość. „Miłość”.
ćwiczenie logicznego myślenia. R. prosi dziecko o dokończenie zdania: „Kocham moją rodzinę tak bardzo jak …”(np. nieźwiedź miód). Dziecko musi wymyślić logiczne zakończenie zdania.
Na podłodze ustawiamy pojemnik, a dziecko stoi w pewnej odległości od niego, w wyznaczonym miejscu. Obok Dz. znajdują się piłeczki, papierowe kulki lub inne przedmioty. Zadaniem Dz. jest podanie sposobów na okazanie miłości rodzicom. Po każdej odpowiedzi Dz. wrzuca piłeczkę do pojemnika.
Rozmowa na temat podobieństw i różnic pomiędzy dziećmi na świecie, szukanie podobieństw w wyglądzie zewnętrznym osób siedzących obok siebie, wypowiadanie się na dany temat.
Dziecko z rodzeństwem lub rodzicami siada naprzeciwko siebie. Uważnie przyglądają się i odnajdują w wyglądzie trzy elementy, które mają podobne (mogą być to także elementy ubrania).
Dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi. Powiedz, jakie cechy wyglądu i ubioru mają dzieci mieszkające w Afryce, Europie, Azji? Wymień różnice między przedstawionymi na nich dziećmi (kolor skóry, kształt oczu itd.). Odszukaj cechy wspólne dzieci mają oczy takiego samego koloru jak ja, są takiego samego wzrostu, mają na sobie element ubrania w tym samym kolorze. „Zdjęcia dzieci świata”
Zabawa w określanie przez dziecko zawodu, które chce wykonywać w przyszłości.
Rodzic wyjaśnia dziecku, że są na świecie rzeczy jednakowe dla wszystkich ludzi – to prawa. Każdy człowiek ma swoje prawa. Prawo to znaczy, że komuś coś wolno lub czegoś nie wolno.
– Czy na świecie (w przedszkolu w domu podczas zabaw) można działać bez praw?
– Co działoby się gdyby ludzie nie przestrzegali prawa? (chaos, bałagan, zamieszanie).
Po wstępnym dialogu z dzieckiem rodzic wysuwa wniosek:
Prawa człowieka zaczynają się od praw dziecka. Czasami jednak dorośli zapominają o prawach dziecka lub nie traktują ich poważnie. Warto więc jest zapoznać się z nimi i znać swoje prawa. Świat należy do wszystkich ludzi i należy ich przestrzegać (trzeba je szanować).
Zapoznanie dzieci z logo i działalnością organizacji . Informacje Unicef
Rodzic rozkłada na dywanie dwie kartki formatu A4. Na jednej jest narysowana minka wesoła, na drugiej minka smutna. Rodzic czyta prawo, a dziecko musi stanąć na kartce z odpowiednią minką.
– Mam prawo uderzyć kolegę, kiedy on uderzył mnie pierwszy.
– Mam prawo płakać, kiedy jest mi bardzo smutno.
– Mam prawo nic nie robić na zajęciach zawsze, kiedy mam na to ochotę.
– Mam prawo bawić się z kim chcę.
– Mam prawo zaglądać do cudzych szuflad.
– Mam prawo powiedzieć, że mam zły humor.
– Mam prawo do kontaktów z mamą i tatą chociaż rodzice nie mieszkają razem.
– Mam prawo zniszczyć kolegi/koleżanki rysunek, jeżeli mi się nie podoba to co namalował/a.
– Mam prawo do zabawy po zajęciach.
Rodzic wypowiada różne zdania. Jeśli dziecko uważa, że jest ono prawdziwe klaszcze w dłonie, jeśli nieprawdziwe tupie nogami. Przykładowe zdania:
– Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.
– Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.
– Nikt nie może czytać moich wiadomości bez pozwolenia.
– Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze (imię dziecka).
– Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.
– Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.
– Mogę bawić się tylko z koleżankami, które wybierze (imię dziecka).
– Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić ani bić.
Rodzic rozkłada na dywanie ilustracje z wizerunkami zwierząt egzotycznych. Dziecko wybiera zwierzę i zaczyna opowiadać jego przygodę. Następnie rodzic wymyśla historię o kolejnym zwierzęciu. Zabawę kontynuujemy do wyczerpania pomysłów. Swoje opowiadania możecie spisać i narysować do nich ilustracje.
Choć przypomina człowieka
Na drzewo chętnie ucieka
Banany zjada łapczywie
I wrzeszczy przeraźliwie.
Wielkie łapy, wielka głowa
Wokół głowy grzywa płowa
Kłopot musi mieć prawdziwy
Z uczesaniem takiej grzywy.
Jest szary, powolny i wielki
I uszy ma w kształcie wachlarzy,
Ma trąbę i ogon z pędzelkiem
Je dużo i dużo też waży.
Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję
Więc pewno nie często ją myje
Na sierści ma plamy wzorzyste,
Wprost z drzewa zrywa liście soczyste.
Jest brunatny, bardzo duży,
nos ma czarny, futra w bród,
zaś ze wszystkich smakołyków
on najbardziej lubi miód. (miś)
On jest dziki, on jest zły
On ma bardzo ostre kły.
Gdy go ktoś w lesie spotyka, to na drzewo szybko zmyka. (dzik)
Podobno jest chytry, do kurników się wkrada
Codziennie rude futerko zakłada.
Ma pociągły pyszczek i puszysty ogonek
Podobny do pieska, lecz w lesie ma swój domek. (lis)
Mądre oczy, duża głowa
w nocy łowi w dzień się chowa.
Zgadniesz po tych paru słowach,
że ten ptak to
(sowa)
Jest zgrabna i płochliwa
W lesie je trawkę, liście zrywa.
Jest zwinna jak panna.
Kto to taki? To jest …(sarna)
Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę
Zbieram orzeszki , kiedy je zobaczę
Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę
Jak ja się nazywam? Odgadnijcie proszę. (wiewiórka)
Ma króciutkie nóżki,
i maleńki ryjek,
chociaż igły nosi,
nigdy nic nie szyje. (jeż)
Kolorowe, pachnące,
w ogrodzie czy na łące,
chętnie je zbieramy
na bukiet dla mamy. (kwiaty)
Dobrze ją znamy z prześlicznej woni,
kwitnie dzwonkami,
chociaż nie zadzwoni. (konwalia)
Wszyscy o niej mówią,
że kwiatów królowa.
Bywa czerwona, biała i różowa. (róża)
Na zielonej łące kwitnie ich tysiące.
W swej nazwie sto mają,
jak się nazywają? (stokrotka)
Szczęście przynosi, gdy ma cztery
listki, jaka to roślina? To jest (koniczyna)
Żółty
Słonecznik swą nazwę zawdzięcza słońcu.
Powiedzcie, jaki kolor je łączy?
Zielony
Liście są takie i trawa też.
Jaki to kolor? Pewnie już wiesz.
Pomarańczowy
Marchewka zawsze ten kolor kryje,
Ale też takie bywają dynie.
Czerwony
Tego koloru szukajcie w makach
lub w muchomorze, co rośnie w krzakach.
Filetowy
Jakim kolorem pytam wszystkich
Maluje się fiołki lub śliwki.
Brązowy
W jakim kolorze borowik elegant
na swoją głowę kapelusz przywdziewa.
Niebieski
Gdy spojrzysz w górę na niebo
lub chabry zobaczysz w życie,
już będziesz wiedział na pewno
o jakim kolorze myślę.
Po rozwiązaniu zagadki, powiedz jakiego koloru jest to zwierzątko.
Niepozorny, ale żwawy
Skacze sobie pośród trawy.
Na skrzypeczkach pięknie gra,
Bo się na muzyce zna. (konik polny – zielony)
Na czerwonej sukieneczce
Ma kropeczkę na kropeczce. (biedronka)
W ulu budzi się o świcie
I na pracy spędza życie.
A gdy ktoś jej pracę przerwie
To żądełkiem ciach! oberwie. (pszczoła)
Gdy w ogrodzie kopce wznosi,
Każdy chce by się wynosił.
Gdy na łące je buduje,
Wtedy nikt się nie przejmuje. (kret)
Ciepłą wiosną całe noce
W stawie kumka i rechoce.
Gdyby spać iść nie musiała
Pewnie wciąż by rechotała. (żaba)
Pośród kwiatów się uwija
I słodziutki nektar spija.
Gdy nad łąką lata latem,
Można go pomylić z kwiatem. (motyl)
R. rozpoczyna zdanie: „Gdy idzie burza, to..”, a dziecko je kończy. Może odnieść się zarówno do własnych uczuć, doświadczeń, jak i wiedzy dotyczącej omawianego zjawiska. R. dodatkowo zadaje pytania:
Jak się zachowywać, gdy zbliża się burza?
Gdzie można się schronić? (w sklepie, w samochodzie). Czego nie można robić? (stać w wodzie, chować się pod drzewem).
Jak zachowywać się w czasie burzy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć urządzenia elektryczne, bo uderzenie pioruna może spowodować porażenie).
Rodzic daje dziecku dwie buźki: smutną i uśmiechniętą. Oznaczają one: buźka uśmiechnięta – to zdanie prawdziwe, buźka smutna – zdanie fałszywe.
Rodzic pyta:
– Z chmury pada deszcz.
–Słońce jest zielone.
–Truskawki rosną na drzewach.
–W czasie burzy trzeba schować się w domu.
–Latem jest ciepło.
–Słowo lato ma dziesięć liter.
– Tęcza ma tylko 3 kolory.
–Tęcza pojawia się zawsze rano.
– Latem są wakacje.
Płyną po niebie, znasz je i wiesz,
że gdy są ciemne, może być deszcz. (chmury)
Kiedy on pada,
to kalosze wkładasz. (deszcz)
Jasnym promieniem niebo przecina,
gdy burza się zaczyna. (błyskawica)
Gdy słońce świeci i deszcz jeszcze kropi,
ona na niebie barwny mostek robi. (tęcza)
Kiedy wyjdzie zza chmury, to mocno grzeje
i się do nas wesolutko śmieje. (słońce)
Choć go nie widzisz, to dobrze czujesz,
liście porusza, gdy spacerujesz. (wiatr)
Gdy ona panuje, pogoda jest bura.
Wszystko targa wokół, bo to jest … (wichura)
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dzieci rysują koła językiem, po górnej i dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry(dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak po niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał musiał często dzwonić dzwonkiem (dzieci mówią: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci szeroko rozciągają wargi).
Zabawa polega na tworzeniu łańcucha skojarzeń. R. mówi słowo: słońce i prosi, aby dziecko powiedziało słowo, które kojarzy się ze słońcem. Następna osoba wypowiada kolejne słowo związane z poprzednim.
R. wskazuje dzieciom żółty materiał ułożony na podłodze i zwraca uwagę na przedmioty, które są pod nim schowane. Wyjaśnia, na czym będzie polegała zabawa: Wiatr wiejący na plaży przykrył piaskiem różne przedmioty. Waszym zadaniem jest odgadnięcie za pomocą dotyku, co ukryło się pod piaskiem. Następnie dziecko dotyka rzeczy spod materiału, odgaduje, co to za przedmiot. Następnie dzieli jego nazwę na sylaby i głoski, przelicza je, podają pierwszą, kolejną i ostatnią głoskę, podają słowo, które się rymuje z daną nazwą, układa zdanie z daną nazwą.
By chronić skórę latem
przed słońca nadmiarem,
smaruj się nim, a potem
opalaj z umiarem. (krem przeciwsłoneczny)
Słońce nie poparzy
noska ani uszu,
jeśli się opalać
będziesz w (kapeluszu)
Gdy upał nad morzem,
cień zapewnić morze.
Choć jesienią jeszcze
chronił Cię przed deszczem. (parasol)
Za uszy wkładaj
ich oba końce
i noś na nosie,
gdy razi słońce. (okulary przeciwsłoneczne)
Wakacje są świetną porą, by się wybrać nad …,
gdzie po szmaragdowej toni żaglówka,
żaglówkę goni. (jezioro)
Jest tam wieża – kontrolna i pasy – startowe,
są też samoloty do lotu gotowe. (lotnisko)
Radość to ogromna,
kiedy w letniej porze
uda się wyjechać z rodzinką nad … (morze)
Kiedy się rozzłoci lato, czas opuścić miejskie mury
i w zielona ruszyć ciszę, nad jezioro, albo w … . (góry)