Zabawy z figurami geometrycznymi
Zabawy z figurami geometrycznymi
Wskaż półkę najwyższa, najniższa, środkowa
Wskaż zabawkę z wybranej półki
Policz pieczywo (chleb, chałkę, bagietkę, rogalik) i wstaw odpowiednią ilość kropek
Figury geometryczne – policz i zapisz
Zabawy z figurami geometrycznymi
„Ile jajek?”–gra online, nauka cyferek
Gra online „Dobrze czy na opak”
Gra online, odejmowanie w zakresie 10
Czy znasz te zwierzęta? – Połącz kropki
Skarpetki wykładamy na podłogę a dzieci mogą:
1. Układać ze skarpetek długi pociąg przez cała podłogę. Mogą ułożyć długi i krótki pociąg, a potem je porównać (używanie określeń: długi, krótki)
2. Układać skarpetki kolorami (nazywanie kolorów)
3. Porównywać skarpetki ze skarpetkami taty i mamy (określenia: większe, mniejsze)
4. Dobierać w pary (przypomnienie, że para to jest dwa)
5. Układać skarpetki w szafce, szufladzie…
Potrzebne będą: spinacze -10 sztuk, talerzyk papierowy, może być wstążka i inne pomysły. Do talerzyka lub wstążki przyczepiamy tyle spinaczy, ile kwiatów lub koszy pojawi się w zagadce.
1. Przyszła wiosna do lasku Z kluczykiem przy pasku. A te kluczyki brzęczące To kolorowe kwiaty pachnące. Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy. Oblicz proszę, ile kwiatków wyszło spod zimowych pierzynek ?
2.Stąpa wiosna po łące. Zbiera kwiaty pachnące. Ma trzy stokrotki, cztery tulipany. Powiedz, z ilu kwiatków zrobi wiosna bukiet pachnący?
3.Chodzi wiosna po lesie. Promyki słońca w koszach niesie. Dwa kosze ma dla kwiatków, trzy dla trawki, trzy dla leśnej zwierzyny. Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?
dzieci przyglądają się półce z ich książkami, a następnie rodzic zadaje pytania: np. „Co mają wspólnego?”,”Czym się różnią?”, „W jakim kształcie są książki?” (Nazwij i wskaż kształt).
Później zadaniem dzieci jest:
–podzielić książki np. na te, które są cienkie oraz te, które są grube,
na te, które są w twardej okładce oraz te, które są w miękkiej okładce.
–wybrać książkę, która np. jest najcięższa/najlżejsza.
–ułóżyć książki np. od największej do najmniejszej lub od najmniejszej do największej.
zabawa matematyczna.
Przygotuj kilkanaście guzików w różnych kolorach (możecie je zastąpić kredkami, figurkami, kartonami, klockami). Ułóż je w dowolny, ale uporządkowany sposób i poproś dziecko, żeby zapamiętało ułożenie. Następnie powiedz dziecku, aby się odwróciło, a ty zamień miejscami dwa guziki. Zadaniem dziecka będzie wskazanie, które elementy zmieniły miejsce.
Podnieś stopień trudności zadania i zamień miejscami więcej elementów.
źródło: kodowanie na dywanie
Rodzic przygotowuje małe karteczki z cyframi od 0-10. Odwracamy karteczki dołem, dziecko losuje karteczkę i podaje cyfrę, która się na niej znajduje. Zabawa trwa do ostatniej odkrytej karteczki.
– Dziecko układa cyfry w kolejności od najmniejszej do największej.
– Dziecko układa cyfry w kolejności od największej do najmniejszej.
Układanie emocji z wykorzystaniem figur geometrycznych. Przykład
Do tej zabawy potrzebujemy wycięte z papieru lub narysowane na kartce figury geometryczne : koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt. Zadaniem dziecka jest odszukanie wśród przedmiotów codziennego użytku rzeczy w kształcie podanych figur geometrycznych. Wyniki swoich poszukiwań możemy zapisać za pomocą narysowanych kropek na kartce.
Wykorzystajcie do zabawy zwierzątka zabawki, które macie w domu. Możecie je pogrupować na zwierzęta mieszkające na wsi, w lesie i w zoo. Następnie ułóżcie je w szeregu od najmniejszego do największego i odwrotnie. Na zakończenie zabawy nazwijcie i przeliczcie zwierzęta w każdym szeregu.
zabawa matematyczna, rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez wprowadzenie znaku (Starszaki). Wykorzystanie kart z obrazkami zwierząt z Wyprawki 17 i cyfr z Alfabetu.
Rodzic zaprasza dzieci do nazywania zwierząt widocznych na ilustracjach. Może poprowadzić tę część zabawy w języku angielskim (bocian – stork, słoń – elephant, żyrafa – giraffe, lew – lion, wąż – snake, jaszczurka – lizard, żaba – frog). Następnie Rodzic zaprasza dzieci do ilustrowania opowiadania obrazkami: Poproszę, abyście wybrali ze swojego zestawu wszystkie ptaki. Ile ich jest? Na jednym podwórku spotkały się cztery ptaki, połóżcie je na swoich dywanikach: sikorka, wróbel, gołąb i gęś. Ile ich było? Nagle z domu wyszła gospodyni i to wystraszyło sikorkę i wróbla. Te dwa ptaki odleciały, odejmę je z tablicy. Ile ich zostało?
Po zakończeniu opowieści R. prosi dzieci, aby wyjęły cyfry, które ilustruję liczbę ptaków na początku i na końcu historii. Pomiędzy nimi R. kładzie znak odejmowania i prosi dzieci, by zrobiły to samo. Czy pamiętacie, jak zapisywaliśmy znak pokazujący nasz wynik liczenia? Znajdźcie go i połóżcie znak równości . Ile ptaków zostało? Znajdźcie tę cyfrę w Alfabecie i ułóżcie wynik. R. proponuje jeszcze kilka ćwiczeń tego rodzaju, za każdym razem prosząc dzieci, by ułożyły również zapis liczbowy. Dzieci mogą zaproponować opowiadanie dotyczące odejmowania dla Rodzica i tak na zmianę.
zabawa matematyczna. Wykorzystanie kart z pieniędzmi z Wyprawki 10 lub prawdziwych pieniędzy. Doskonalenie umiejętności matematycznych rozpoznawanie modeli monet i banknotów o niskich nominałach.
Dzieci przypominają sobie wygląd i nominały poszczególnych monet i banknotów. R. zaprasza dzieci do układania sylwet ilustrujących opowiadanie: Adam chce kupić bilet do zoo dla siebie i dla taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, dla dziecka 4 zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet? Wybierzcie odpowiednie monety i ułóżcie je. Czy istnieje tylko jeden sposób zapłaty? Dzieci dodają odpowiednie wartości, posługując się sylwetami. R. proponuje inne zagadki: Adam zaprosił do zoo Adę. Ile zapłacą za bilety? Ada idzie do zoo z mamą. Ile zapłacą za bilety? Rodzic może wymyślać jeszcze inne opowiadania.
dziecko siada na dywanie. Na dywanie leży tacka z drewnianymi klockami. R. prosi dziecko, aby uważnie posłuchało, ile kropel deszczu spadło. Uderza w bębenek( książkę), liczba uderzeń w zakresie 1-10. Dziecko cicho przelicza, dzieli się wynikiem. Układa przed sobą tyle klocków, ile było uderzeń. Przelicza klocki, dotyka po kolei każdy z nich. Zabawę należy powtórzyć kilkukrotnie.
zabawa ruchowo–naśladowcza na podstawie wyliczanki.
Zachęcamy dziecko do nauki jej na pamięć. Podczas recytacji wyliczanki dziecko naśladuje czynności podane w tekście.Raz i dwa, raz i dwa, to już lato, ciepło da. Trzy i cztery, trzy i cztery, pojedziemy na rowery. Pięć i sześć, pięć i sześć, lato lubi lody jeść. Siedem, osiem, siedem osiem, my lubimy grać na nosie. Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć, lato uśmiech zawsze niesie.
„Wakacyjna mozaika”– układanie kompozycji geometrycznych z określonej liczby figur.
Przygotowujemy figury geometryczne różnej wielkości w kolorze żółtym (po 5 figur każdego rodzaju). Dzieci rozpoznają figury, nazywają, przeliczają, segregują według nazwy, wielkości. Następnie prosimy dzieci, aby utworzyły kompozycje z podanej liczby różnych figur, np.: 4 koła, 2 prostokąty, 1 trójkąt albo np. 4 koła, 4 prostokąty, 2 trójkąty. Dzieci przeliczają z ilu i jakich figur składa się mozaika. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.